گاورنر دیزل ژنراتور چیست و چه تاثیری بر قیمت دیزل ژنراتور دارد

گاورنر دیزل ژنراتور چیست و چه تاثیری بر قیمت دیزل ژنراتور دارد

گاورنر دیزل ژنراتور نوعی دستگاه کنترل کننده است که می تواند سرعت موتور را کنترل کرده و دور بر دقیقه دستگاه را ثابت نگهدارد. از خرید و نصب گاورنر دیزل ژنراتور برای کنترل میزان شار مولد یا ذخیره کننده انرژی استفاده می شود.

کنترل میزان شاری که وارد محفظه احتراق می شود اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می تواند بر کنترل توان تاثیر گذاشته و امکان کنترل بهتری را روی عملکرد دستگاه فراهم آورد.


 

چرا از گاورنر دیزل ژنراتور استفاده می کنیم

گاورنر، دستگاهی است که به طور خودکار سرعت چرخش موتور یا سایر محرکه های اصلی را بدون توجه به بار، در محدوده های استاندارد حفظ می کند. یک گاورنر معمولی سرعت موتور دیزل ژنراتور را با تغییر میزان سوخت رسانی به موتور تنظیم می کند.

تقریباً همه گاورنرها به نیروی گریز از مرکز وابسته هستند و شامل یک جفت قطعه می شوند که حول یک شفت می چرخند که توسط محرک اصلی حرکت می کند و توسط نیروی کنترلی که معمولاً توسط فنرها اعمال می شود از پرتاب شدن به بیرون جلوگیری می کند. با افزایش سرعت، نیروی کنترل کننده غلبه می کند و قطعات به سمت بیرون حرکت می کنند. حرکت قطعات به دریچه هایی منتقل می شود که سیال یا سوخت موتور اصلی را تامین می کند. قطعات گردان، توپ‌هایی هستند که توسط بازوهای اتصال به یک شفت عمودی متصل شده‌اند و نیروی کنترلی همان وزن توپ‌ها است. اگر بار موتور کاهش یابد، سرعت افزایش می یابد، توپ ها از جای خود بیشتر خارج می شوند و شفت عمودی را به سمت بالا می لغزانند و بخار ورودی به موتور و در نتیجه سرعت را کاهش می دهند. افزایش بار نتیجه معکوس خواهد داشت. گاورنرهای مدرن برای تنظیم ورود بنزین به موتورهای احتراق داخلی یا همان دیزل زنراتورها و جریان بخار، آب یا گاز به انواع مختلف توربین ها استفاده می شود. 

 

گاورنر دیزل ژنراتور چیست

موتور دیزل باید سرعت از پیش تعیین شده ای را برای حفظ مشخصات خروجی ژنراتور داشته باشد. دلیل اصلی خرید و نصب گاورنر دیزل زنراتور حفظ و کنترل همین سرعت است.

گاورنرها را می توان به دو گروه اساسی تقسیم کرد:

 

• کنترلر مکانیکی/الکتریکی – مجموعه ژنراتورهای قدیمی از این سیستم های کنترلی استفاده می کنند که در انها سیستم سوخت توسط گاورنر مکانیکی کنترل می شود.

• کنترلر الکترونیکی - مجموعه ژنراتورهای جدیدتر از یک سیستم کنترل الکترونیکی استفاده می کنند. این سیستم، عملکردهای موتور و ژنراتور را برای ارائه یک منبع برق ثابت و قابل اعتماد، کنترل می کند.

 

چند نوع گاورنر برای موتورهای دیزلی طراحی شده است؟

به طور معمول سه نوع گاورنر برای موتورهای دیزلی مدرن نصب شده است. واحدهای کنترل مکانیکی، الکترونیکی و ECU. هر نوع گاورنر دارای مزایا و معایبی است که آن را برای کاربردهای مختلف مناسب می کند.

 

تقریبا همه آنها با یک هدف و برای کنترل سرعت، کار می کنند - وقتی موتور بالاتر از سرعت تعیین شده کار می کند، مقدار سوخت تزریق شده کاهش می یابد و موتور را کند می کند. هنگامی که دور موتور خیلی کم است، مقدار سوخت تزریق شده افزایش می یابد تا آن را به سرعت تنظیم شده بازگرداند. با خرید گاورنر دیزل ژنراتور می توان مقدار سوخت را با حرکت دادن محرک یا تغییر مقدار تزریق سوخت تغییر داد. قیمت دیزل ژنراتور دارای گاورنر معمولا بالاتر از مدل های فاقد آن است.

 

گاورنر مکانیکی

گاورنر مکانیکی ساده ترین و ارزان ترین نوع نصب شده برای موتورهای دیزل ژنراتور است. معمولاً برای موتورهای بدون نیاز به آلایندگی (بهینه سازی شده برای سوخت) نصب می شود. گاورنر در یک واحد مکانیکی با استفاده از یک سری فنر برای کنترل مقدار سوخت تزریق شده برای حفظ سرعت در یک سطح ثابت کار می کند. گاورنر از سرعت واقعی موتور آگاه نیست، فقط از بالا یا پایین بودن آن آگاه است و بر اساس آن، سرعت را به صورت مکانیکی اصلاح می کند.

 

مزایا گاورنر مکانیکی

کمترین قیمت

تعمیر و نگهداری ساده تر

قابل ارتقا به گاورنر الکترونیکی

معایب

قدیمی‌تر، در صورت نیاز به میزان بسیار کم انتشار، غیر قابل استفاده است.

تنظیم سرعت به سختی نسخه های الکترونیکی نیست.

گاورنر دروپ همیشه مورد نیاز است.

 

این مقاله را هم مطالعه کنید: قیمت دیزل ژنراتور دوگانه سوز

 

گاورنر الکترونیک

گاورنرهای الکترونیکی کمی گرانتر از نسخه های مکانیکی، اما مطلوب تر هستند زیرا تنظیم بهتری نسبت به گاورنرهای مکانیکی دارند. اکثر گاورنرهای مکانیکی گزینه ای برای خرید و نصب یک گاورنر الکترونیکی دیزل ژنراتور مجهز به سیستم پیشرفته را دارند. روی گاورنر الکترونیکی یک سنسور دور موتور نصب شده و به گاورنر متصل می شود که برای تشخیص سرعت موتور استفاده می شود. از آنجایی که گاورنر سرعت موتورها را می‌داند، می‌تواند بهترین مسیر بازگشت به نقطه تنظیم را محاسبه کند و باعث می‌شود از سرعت بسیار بالا یا بسیار پایین جلوگیری شود.

مزایا گاورنر الکترونیک

قیمت مقرون به صرفه

قابل برنامه ریزی

تنطیم عالی

معایب

در صورت نیاز به سطوح کم انتشار، قابل استفاده نیست.

تنظیم سرعت به سختی ECU نیست.

هزینه بالاتر نسبت به نوع مکانیکی استاندارد.

 

واحد کنترل الکترونیکی (ECU)

ECU بالاترین قیمت گاورنر دیزل ژنراتور را دارد. ECU ها معمولا دارای مجموعه ای از سنسورهای اضافی برای تشخیص طیف وسیعی از پارامترهای محیط و موتور هستند که به آنها اجازه می دهد تا نه تنها بر اساس سرعت موتور، بلکه بر اساس شرایط محیطی، سیستم سوخت را به خوبی کنترل کنند. ECU بسیار فراتر از یک گاورنر است، مانند مغز موتور عمل می کند و دائماً بر اساس داده های دریافتی تصمیم می گیرد.

مزایا

بهترین تنظیم، هم از لحاظ سرعت و هم آلایندگی. 

قابل برنامه ریزی با بسیاری از ویژگی های اضافی.

برقراری ارتباط مستقیماً با ماژول کنترل ژنراتور 

خواندن عیوب موتور به طور فعال 

معایب

سیستم با بالاترین قیمت

مجهز به سنسورهای اضافی که ممکن است به مرور زمان از کار بیفتند.

برای دسترسی به برخی از اطلاعات به نرم افزار خاص یا کد خوان خطا نیاز دارد. 

کلام آخر

نقش گاورنر دیزل ژنراتور بسیار حیاتی می باشد. جهت اطلاع از قیمت دیزل ژنراتور و خرید گاورنر دیزل ژنراتور می توانید با ما در تماس باشید.