آیا کانوپی دیزل ژنراتور باعث افزایش قیمت دیزل ژنراتور میشود

آیا کانوپی دیزل ژنراتور باعث افزایش قیمت دیزل ژنراتور میشود

کانوپی دیزل ژنراتور جزو تجهیزات جانبی این دستگاه ها به شمار می آید. اساسا مدل های مختلف ولوو، کامینز یا سایر برندها، ترکیبی از موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی ( آلترناتور) می باشد که برق دستگاه های مختلف را در شرایط اضطراری تامین می کند. معمولا زمانیکه به دنبال خرید دیزل ژنراتور برای هر مکانی مانند ادارات، بیمارستان ها، صنایع، آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی، فروشگاه ها و… هستید باید خرید کانوپی را نیز در نظر بگیرید.

به طور کلی برای خرید دیزل ژنراتور علاوه بر انتخاب برند باید به توان موتور، مجهز بودن به کانوپی، مراحل نصب و راه اندازی و همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش آن دقت کنید که همگی روی قیمت دیزل ژنراتور تاثیر می گذارند. 

 

کانوپی دیزل ژنراتور چیست 

کانوپی محفظه ای است که دستگاه داخل آن قرار می گیرد و می تواند موجب کاهش صدای آن و همچنین محافظت از آن شود.  کانوپی می تواند موتور دیزل را در برابر گرما، باران و گرد و غبار محافظت کند. 

اگر کانوپی دیزل ژنراتور طراحی درستی نداشته باشد، ممکن است به اجزای دستگاه آسیب برسد و طول عمر آن کاهش پیدا کند. در صورت طراحی نامناسب محفظه، نه تنها صدا کاهش نمی یابد بلکه محافظت از دستگاه نیز به درستی انجام می گیرد.

موتورهای بدون کانوپی که به نام واحدهای باز شناخته می شوند، قیمت ارزان تری نسبت به مدل کانوپی دار خود دارند. درست است که واحدهای باز معمولاً ارزان‌تر می باشند، اما مدل های کانوپی دار به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند زیرا محافظت بیشتری از آنها صورت می گیرد و در نتیجه در طولانی مدت هزینه ها را کاهش می دهند. 

 

آیا استفاده از کانوپی ضروری است؟

استفاده از کانوپی برای دیزل ژنراتورها ضروری نیست و روی کارکرد یا تولید برق آنها تاثیری ندارد. ژنراتورهای بدون کانوپی نسبت به ژنراتورهای داخل محفظه ارزان تر هستند اما ممکن است با گذشت زمان سریعتر دچار فرسودگی شوند و هزینه های بیشتری را به خریدار تحمیل کنند. 

در صورت عدم خرید کانوپی، حتماً باید دستگاه را در محل مسقف نصب کرد تا شرایط نامساعد جوی باعث کاهش طول عمر و افت بهره ‌وری دستگاه نشود.

 

 

چرا از کانوپی دیزل ژنراتور استفاده می کنیم؟

به طور کلی به دو دلیل عمده از کانوپی استفاده می شود:

  1. کاهش سر و صدا

موتور دیزل در زمان کار، صدای بسیار زیادی تولید می کند که می تواند برای افراد مزاحمت ایجاد کند به خصوص اگر دستگاه در مجتمع مسکونی نصب شده باشد، اغلب نصب و خرید دیزل ژنراتور سبب ایجاد مزاحمت برای همسایگان می گردد. در مکان های دیگری ماند بیمارستان ها ،هتل ها و اماکن رفاهی تفریحی و … نیاز است که صدای دستگاه حداقل‌ میزان ممکن باشد تا بیماران، مسافران هتل یا بازدیدکنندگان مراکز تفریحی را دچار مشکل نکند.

  1. محافظت از دیزل ژنراتور

در اکثر پروژه ها از جمله راه سازی ، معادن و …، فروش دیزل ژنراتور کانوپی دار ارجحیت دارد زیرا دستگاه در فضای باز نصب می شود و در معرض گرد و غبار، آفتاب شدید یا بارش برف و باران قرار می گیرد. در اینگونه موارد خرید دیزل ژنراتور کانوپی دار علاوه بر کاهش صدا، از دستگاه در برابر عوامل محیطی نیز محافظت می نماید.

 

نصب کانوپی دیزل ژنراتور

تامین کنندگانی که در فروش کانوپی دیزل ژنراتور کامینز ، ولوو و سایر برندها تجربه کافی دارند می دانند که طراحی و نصب محفظه باید با توجه به مشخصات بسیار مهمی و طبق استانداردهای لازم انجام گیرد. 

از مهمترین موارد در ساخت کانوپی ها، تعبیه کردن آبراه‌های کافی در بدنه، سقف و دیواره‌ها است که با هدف جاری شدن آب باران و برف به محل مناسب، تعبیه می شود. 

 

این مطلب را هم مطالعه کنید: گاورنر دیزل ژنراتور چیست و چه تاثیری بر قیمت دیزل ژنراتور دارد

 

همچنین هنگام نصب کانوپی باید دقت کرد که گردش هوا به درستی انجام شود. ورود هوای تازه و خروج هوای گرم و دود از محفظه اهمیت زیادی دارد. موتور دیزل به دلیل فرآیند احتراق، سبب تولید گرما می‌شود. این گرمای تولید شده باعث گرم شدن هوای محیط و همچنین گرم شدن آب مجاری دیزل خواهد شد. آب مجاری دیزل به وسیله رادیاتوری که در جلوی دستگاه هست خنک می‌شود. همچنین ژنراتور به علت وجود جریان الکتریکی و مقاومت الکتریکی که در درون خود دارد، تولید گرما می کند. این گرما سبب صدمه زدن به سیم‌پیچ‌ها و عایق‌های ژنراتور خواهد شد. خنک‌کاری ژنراتور معمولاً توسط هوای محیط انجام می‌شود.

نکته دیگر درباره مقاوم‌ سازی محفظه است که باید در برابر حوادثی مثل سیل و و زلزله مقاوم باشد. 

 

 

تاثیر کانوپی دیزل ژنراتور بر قیمت دیزل ژنراتور

همانطور که اشاره کردیم، خرید دیزل ژنراتور با کانوپی، قیمت بالاتری نسبت به دستگاه های بدون محافظ دارد اما اکثر خریداران به منظور کاهش سطح سر و صدا و افزایش طول عمر ان ترجیح می دهند هزینه بالاتری بپردازند و از دستگاه خود محافظت کنند.

 دیزل ژنراتورهای رو باز بسیار پر سر و صدا بوده، و از آنجایی که معمولاً در زیرزمین‌ها یا روی پشت بام‌ها قرار می گیرند، اختلال و مزاحمت زیادی برای افراد داخل ساختمان یا ساختمان های مجاور بوجود می اورند.

خرید موتور دیزل کامینز، و ولوو و غیره با کانوپی ضد صدا می تواند سطح نویز را به طور قابل توجهی کمتر کند و نصب دستگاه را در هر محیطی ایمن تر می کند. بنابراین با وجود اینکه قیمت فروش دیزل ژنراتور از برندهای مختلف با کانوپی گرانتر از دستگاه بدون محفظه است، ارزش خرید را دارد.

جمع بندی

همان طور که در بالا ذکر کردیم، بسیاری از کسب و کارها دوست دارند برای خرید دیزل ژنراتور کانوپی دار با قیمت بالاتر، هزینه بیشتری پرداخت کنند تا از ان محافظت شود. 

با قرار دادن یک  کانوپی بر روی واحد، فرسایش کمتری ایجاد شده و گل و لای کمتری وارد واحد می‌شود و در نتیجه میزان تعمیر و نگهداری  دستگاه دیزل شما را کاهش دهد. 

برای اطلاع از شرایط خرید و فروش دیزل ژنراتور کانوپی دار پرکینز، ولوو و سایر برندهای معتبر می توانید با کارشناسان کاراسهند در تماس باشید.