تعیین و چگونگی قیمت دیزل ژنراتور برق سه فاز

تعیین و چگونگی قیمت دیزل ژنراتور برق سه فاز

در این مقاله قصد داریم اندکی به بحث در مورد قیمت دیزل ژنراتور برق سه فاز بپردازیم و پس از آن در مورد کاربرد و نکات ضروری در این رابطه توضیح می دهیم.

معمولا مشتریان این محصول قبل از خرید در پی یافتن لیست قیمت این محصول و مقایسه تفاوت قیمت ها بین موتور برق های ساخت کشورهای مختلف می باشند. از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت دیزل ژنراتور برق سه فاز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نو یا دست دوم بودن
  • میزان کارکرد 
  • سال ساخت
  • برند
  • توان مولد              

 

کاربرد دیزل ژنراتور برق سه فاز

روش های مختلفی برای دسته بندی انواع مختلف ژنراتورها وجود دارد و این کاملا طبیعی است. ابزارها و تجهیزات پیشرفته را معمولاً میتوان بر اساس معیارهای مختلف دسته بندی کرد.

یکی از راه‌های طبقه‌بندی ژنراتور، انجام این کار بر اساس نوع توان خروجی است. بر این اساس ژنراتورها به دو دسته اصلی ژنراتورهای تک فاز و سه فاز تقسیم خواهند شد. محصولی که در این یادداشت بر روی آن تمرکز خواهیم کرد یک دیزل ژنراتور برق سه فاز است.

در متن زیر ابتدا به تفاوت مولد تک فاز و سه فاز می پردازیم، سپس به نحوه عملکرد نوع سه فاز می پردازیم و در نهایت با دنبال کردن هدف اصلی یعنی استفاده از مدل سه فاز همراه شما هستیم.

 

کاربرد دیزل ژنراتور برق سه فاز  AC

مدل تک فاز AC یک مولد الکتریکی است که از انرژی مکانیکی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند. با پیروی از قوانین القای الکترومغناطیسی فارادی، یک مولد زمانی برق تولید می کند که یک آرمیچر سیم پیچی روی یک هسته فلزی در میدان مغناطیسی تولید شده توسط دو آهنربا بچرخد. این موتور برق در یک موج برق تولید می کند. یک مولد سه فاز AC به سادگی سه موتور تک فاز AC است.

مهمترین کاربردهای دیزل ژنراتور برق سه فاز عبارتند از:

  • موتور برق های سه فاز به دلیل توان ثابت بالا برای راه اندازی واحدهای صنعتی و مکان هایی مانند بیمارستان ها، بانک ها، فروشگاه های مواد غذایی، مراکز داده و مراکز خرید ایده آل هستند.
  • این تولیدات بیشتر در جاهایی استفاده می شوند که نیاز به توان بالا و ثابت باشد.
  • آنها در موسساتی با سه شیفت کاری که در آن تجهیزات سنگین کار می کنند بسیار مفید هستند.
  • موتورهای برق سه فاز گزینه های مناسبی برای استفاده در فضای باز به ویژه در صنعت کشاورزی هستند.
  • این موتور برق ها برای تجهیزاتی به منظور کار بر روی یک سیستم سه فاز طراحی شده اند.
  • از آنها برای برق رسانی به وسایل سنگین استفاده می شود، به همین دلیل است که تقریباً تمام ژنراتورهای صنعتی و تجاری سیستم های سه فاز هستند.
  • در صورت قطع برق، یک موتور برق سه فاز برای تامین برق کل خانه مورد نیاز است.

 

ویژگی های دیزل ژنراتور برق سه فاز  AC

  • ژنراتورهای سه فاز AC دستگاه های قدرتمندی با ولتاژ خروجی معمولی 480 ولت هستند.
  • مولدهای سه فاز AC با کوچکتر بودن، وزن کمتر و هزینه کمتر برای تولید همان مقدار برق نسبت به ژنراتورهای تک فاز AC امتیاز دارند.
  • این مولدها مقاوم هستند و بدون هیچ تعمیر و نگهداری به خوبی عمل می کنند.

تفاوت بین دیزل ژنراتور برق سه فاز  و تک فاز

ژنراتور سه فاز به جای ارائه یک انشعاب جریان، سه انشعاب جریان متناوب را در اختیار کاربر قرار می دهد که هر کدام شاخه جداگانه ای از توان الکتریکی هستند.

در هر یک از این سه شاخه، ولتاژی به طور جداگانه به حد نهایی خود می رسد و سپس با عبور از نمودار نوسان آن، دوباره به حداقل خود می رسد. این فرآیند به طور مداوم در یک منبع تغذیه تک فاز تکرار می شود.

 

 

موارد لازم برای دیزل ژنراتور برق سه فاز

مشکل اصلی مولد سه فاز این است که هر یک از فازها با اختلاف زمانی کم به حداکثر ولتاژ می رسد و به همین دلیل است که ولتاژ کل سه فاز همیشه در حد نهایی خود قرار دارد و در عمل دیگر شاهد برق ثابت نیستیم. 

به عبارت دیگر توان خروجی برق سه فاز ثابت است و هرگز به صفر نمی رسد.

در منبع تغذیه سه فاز، مانند موتور سه فاز، چهار سیم مختلف برای دریافت توان لازم مورد نیاز است: یک سیم خنثی (همان صفر) و سیم های سه فاز.

البته در تمامی موارد برای استفاده از مولدهای سه فاز نیازی به چهار سیم نیست. البته قصد نداریم به صورت تخصصی وارد این مبحث شویم، اما می توانیم بگوییم دو نوع تنظیمات در استفاده از موتور برق سه فاز وجود دارد.

  • در حالت تنظیمات دلتا تنها با 3 سیم فاز می توان خروجی دستگاه را گرفت و
  • در حالت ستاره به چهار سیم یعنی سیم سه فاز و یک صفر نیاز خواهید داشت.

 

خرید دیزل ژنراتور برق سه فاز در مقابل مولدهای تک فاز

تصمیم گیری در مورد انتخاب مولد تک فاز در مقابل مولد سه فاز عمدتاً به این واقعیت بستگی دارد که مولد برای تولید چه میزان برق مورد استفاده قرار می گیرد.

مولدهای تک فاز منبع برق کارآمدی را برای مشاغل کوچکتر، مناطق روستایی یا مسکونی و تجهیزاتی که نیازی به ولتاژ برق ثابتی ندارند با هزینه کمتر فراهم می‌کنند. در حالیکه موتور برق های سه فاز برای مشاغل تجاری و صنعتی به منظور تامین برق وسایل سنگینی که نیاز به برق ثابت دارند مناسب‌تر هستند. در تولید برق ولتاژ بالا اگرچه قیمت دیزل ژنراتور برق سه فاز کمی بالاتر از تک فاز است اما در عوض قابل اعتمادتر است. 

جمع بندی

دیزل ژنراتور برق سه فاز برای مصارف صنعتی ایده آل است زیرا علاوه بر این که بسیاری از دستگاه های صنعتی بزرگ به تنهایی با این نوع برق کار می کنند، ولتاژ و فرکانس خروجی خود در وضعیت بهتری قرار دارند. فراموش نکنید که با توجه به ویژگی های مولد سه فاز، امکان تولید برق ثابت بدون وقفه جزئی با کمک این موتور برق وجود دارد.