تاثیر دیزل ژنراتور بر گرمایش و سرمایش

تاثیر دیزل ژنراتور بر گرمایش و سرمایش

 در این مقاله قصد داریم اندکی به موضوع تاثیر دیزل ژنراتور بر گرمایش و سرمایش بپردازیم. آیا می دانید سیستم خنک کننده موتور دیزل چگونه کار می کند؟ نگران نباشید و تا انتهای مقاله با ما باشید تا درک روشنتری از این موضوع بیابید.

تاثیر دیزل ژنراتور بر سرمایش

یکی دیگر از ویژگی‌های بکارگیری گازهای خروجی موتور مولد استفاده در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است. این مساله اصلی‌ترین مزیت رقابتی موتورهای گازسوز و  ژنراتورها می‌باشد. اخیرا این موضوع تحت عنوان CHP و CCHP مطرح می‌گردد.

در حقیقت با خریدن یک دیزل ژنراتور گاز سوز و استفاده از پک CCHP قادر خواهید بود علاوه بر تولید برق مصرفی که برای مجموعه خود احتیاج دارید، همچنین آب گرم و  سرد  و همینطور گرمایش مجموعه خود را تامین نمایید. این کار باعث می‌شود که تا حد زیادی از انرژی سوخت بهره بگیرید و در نهایت موجب افزایش راندمان همه مجموعه خود شوید.

 

تاثیر دیزل ژنراتور بر خنک نمودن موتور

دو نوع روش خنک کننده در موتور دیزل وجود دارد، خنک کننده آبی و خنک کننده هوا. در حال حاضر، دو نوع سیستم خنک کننده پمپ آب وجود دارد، یکی سیستم خنک کننده پمپ آب تسمه ای سنتی و دیگری سیستم خنک کننده فن الکترونیکی. امروز ما عمدتاً در مورد خنک کننده آب و تسمه موتور صحبت می کنیم.

عملکرد سیستم خنک کننده موتور بدین صورت است که موتور را تحت هر شرایط کاری در محدوده دمایی مناسبی نگه دارد. یک تاثیر دیزل ژنراتور بر سرمایش این است که نه تنها باید از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند، بلکه باید از سرد شدن فوق العاده موتور در زمستان نیز جلوگیری کند.

پس از شروع موتور از حالت سرد، سیستم خنک کننده باید اطمینان حاصل کند که دمای موتور به سرعت بالا می رود و در اسرع وقت به دمای کار معمولی می رسد. بنابراین مهمترین تاثیر دیزل ژنراتور بر سرمایش حفظ دمای طبیعی و اطمینان از عملکرد طبیعی موتور است.

 

با توجه به مطالب بیان شده عمده ترین تاثیر دیزل ژنراتور بر سیستم خنک کننده موتور دیزل حفظ عملکرد طبیعی و طولانی مدت موتور دیزل است. لذا وضعیت فنی آن به طور مستقیم بر قدرت، مصرف سوخت و عمر مفید موتور دیزل تأثیر می گذارد.

 

بررسی عملکرد سیستم CHP در  ژنراتورها با کاهش سوخت

معمولا سیستم CHP در دیزل ژنراتورها موجب تولید برق و حرارت به طور یکنواخت شده و به صورت همزمان طراحی می‌گردد. یک محرک اولیه توربین با دیزل انرژی شیمیایی سوخت را آزاد می‌کند و  آن را به توان مکانیکی در محور خروجی تبدیل می‌نمایند. در این موارد، محور محرک با یک مولد کوپل گردیده و در سیستم CHP در دیزل ژنراتورها و توان الکتریکی تولید می‌گردند. 

 

تاثیر دیزل ژنراتور  بر راندمان یک مولد برق حرارتی

سیستم CHP در داخل دیزل ژنراتورها مثل دیزل مولد ولوو بیشترین استفاده را در مصرف سوخت خواهد داشت. در این حالت که  متوسط راندمان یک مولد برق چیزی در حدود  35 درصد است، متوسط راندمان یک بویلر چیزی حدود 90 درصد می‌باشد. در حالتی که سیستم CHP در دیزل ژنراتورها با تولید هر دوی این محصولات راندمانی بیشتر از  85 درصد دارند. 

 

این مقاله را هم مطالعه کنید: خرید دیزل ژنراتور گازی و نکات مهم دیزل ژنراتور گازی

 

 

تاثیر دیزل ژنراتور بر کاهش مصرف سوخت با استفاده از سیستم CHP 

بکارگیری “سیستم CHP در دیزل ژنراتورها”،  موجب می‌گردد تا هزینه سوخت مصرفی در سبد اقتصادی واحد کاهش یابد. همین طور از لحاظ ملی، این صرفه جویی در مصرف سوخت قادر است که چه به وسیله صادرات و چه به وسیله ایجاد شرایطی به جهت بهره ‌وری مفیدتر از سوخت فسیلی خصوصیتی مفید بحساب ‌آید. 

 

تعریف تولید همزمان برق و حرارت CHP

تعدادی از قسمت های تولید در اندازه کوچک طوری طراحی خواهند شد که علاوه بر تولید توان الکتریکی در دستگاه‌های مولد مثل ژنراتورهای کوچک، حرارت مورد احتیاج به منظور استفاده در سیستم‌های تاسیساتی یا دیگر نقاط مجموعه مصرف را تامین و برآورده ‌نمایند. به این سیستم تولید برق همزمان حرارت و برق combined Heat and power  گفته می شود که مخفف آن CHP  نامیده می‌شود. 

 

تاثیر دیزل ژنراتور بر گرمایش

اخیرا بیشتر دیزل ژنراتورهایی که جدید هستند با گرمکن بلوک سیلندر به عنوان تجهیزات استاندارد ارائه می‌شوند. در این صورت در مرحله نخست بایستی نوسانات دمای کار محیط دستگاه مولد را در نظر داشته باشیم. مثلا، هر چقدر هوا سردتر شود، به  یک گرمکن قوی‌تری احتیاج خواهید داشت. از طرف دیگر مقدار حجم آبی که  موتور برق را خنک می‌کند  نقش بسیار مهم و اساسی دارد. شرایط و وضعیت گرمایش طبیعی امکان دارد به  ازای هر اینچ مکعب حجم مایع خنک کننده آن به 3 وات نیرو برسد، زیرا به این مقدار آب احتیاج دارد تا نیرو داشته باشد و این میزان در محیط های سردتر تا 5 وات بر اینچ مکعب افزایش می یابد.

 

مهمترين دلایل نیاز به هیتر گرمکن دیزل ژنراتور

مهمترین دلایل بکارگیری این موتورها تاثیر دیزل ژنراتور بر موتور است که عبارت است از:

افزایش توانایی اطمینان کارکرد درست دیزل ژنراتورها

هیتر گرمکن دیزل با از پیش گرم کردن و حفظ دمای  مایع خنک کننده آب توانایی اطمینان استارت و کارکرد درست سیستم دیزل مولد را زیاد می‌کند و از طرفی دیگر هیتر گرمکن دیزل مولد استهلاک راه اندازی اولیه موتور را کم می‌کند.

 

کم کردن هزینه حفظ و نگهداری دیزل ژنراتور 

 با حفظ درجه حرارت میان 100 تا 120 درجه، فشار روغن به اندازه کافی زیاد می شود تا روغنکاری به اندازه کافی موقع راه اندازی اولیه موتور ایجاد گردد و استهلاک به وجود آمده  از تماس فلز با فلز در شروع استارت سرد موتور به حداقل برسد. به عبارتی دیگر نصب هیتر گرمکن آب دیزل ژنراتور باعث گرم شدن آب در پیرامون بلوک سیلندر دیزل می‌گردد و در نتیجه دمای مشخصی را برای مولد خود حفظ می‌نماید. این  عمل موجب روانکاری بهتر قطعات دیزل مولد به وسیله روغن برای موتور می شود. 

 

صرفه جویی در زمان زیر بار رفتن دیزل ژنراتور 

اگر یک سازمان و یا شخصی اقتصادی باشید هر لحظه و دقیقه می‌تواند به منظور تجارت و کار برای شما مفید باشد. در نصب و راه اندازی دیزل ژنراتورهایی که بدون هیتر گرمکن می‌باشند زمان زیر بار بردن دیزل ژنراتور افزایش می‌یابد، بنابراین در چنین شرایطی اتلاف زمان را خواهیم داشت.

این مقاله را هم مطالعه کنید: دیزل ژنراتور کارگاهی

زیرا قبل از باردهی دیزل ژنراتور، مایع خنک کننده آن بایستی گرم شود. به منظور جلوگیری از این کار می توانیم یک گرمکن آب بر روی مولد خود نصب نماییم. گرمکن آب می‌تواند دمای معینی را روی دیزل موتور را حفظ نماید. بنابراین مدت زمان مورد نیاز برای روشن کردن موتور و زیر بار رفتن آنرا کم می‌کند. 

 

صدمه  کمتر در سیستم‌های دیگر 

از دیگر تاثیر دیزل ژنراتور برای مثال میتوان به باتری ها اشاره کرد. باتری‌های سرد می‌توانند ظرفیت استارت دیزل مولد را کم کنند و استارت سرد موتور می تواند به صورت چشمگیری سیستم باتری دیزل ژنراتورها را تخلیه کرده و  سپس شارژ نماید. بنابراین با نصب هیتر گرمکن مولد و استارت گرم دستگاه موتور تولید برق از تخلیه شارژ  باتری دیزل مولد جلوگیری می نماید. 

 

جمع بندی

تاثیر دیزل ژنراتور بر سیستم های گرمایش و سرمایشی بسیار چشمگیر و انکار ناپذیر است. شما با خرید دیزل ژنراتور از شرکت کارا سهند می توانید ظرفیت و دوام سیستم های سرمایشی و گرمایشی خود را بهبود بخشید.