توان مصرفی دیزل ژنراتور چگونه محاسبه می شود

توان مصرفی دیزل ژنراتور چگونه محاسبه می شود

اولین نکته حائز اهمیت در خرید یک مولد برق محاسبه دقیق توان مصرفی دیزل ژنراتور و انتخاب مولدی با سایز مناسب می باشد.

توان مصرفی دیزل ژنراتور چیست؟

توان مصرفی دیزل ژنراتور میزان وات خروجی آن است و برای تصمیم گیری درباره اینکه چه اندازه ژنراتوری برای شما مناسب است، مهم است. انجام این کار بسیار ساده است و در دراز مدت شما را از دردسر نجات می دهد. 

 

توان مصرفی دیزل ژنراتور چگونه محاسبه میشود؟

با فرمول ساده زیر می توانید نیروی مورد استفاده توسط مولد را محاسبه کنید.

وات = ولت x آمپر

ژنراتورها فقط می توانند مقدار محدودی نیرو را تولید کنند. مصرف کنندگان از وات برای رتبه بندی خروجی یک ژنراتور استفاده می کنند. وات با ضرب ولتاژ در ظرفیت بار دستگاه الکتریکی در آمپر (وات = ولت x آمپر) محاسبه می شود. به عنوان مثال، یک ژنراتور ممکن است به عنوان 1500 وات ذکر شود که 120 ولت را ارائه می دهد.

آمپر = وات / ولت

اکنون می توانید با تقسیم وات بر ولت (آمپر= وات/ ولت) آمپری را که می تواند در 120 ولت خروجی پیدا کند بدست آورید. بنابراین یک ژنراتور 1500 وات با ولتاژ 120 ولت می تواند 12.5 آمپر خروجی دهد.

 

 

توان مصرفی دیزل ژنراتور در ولتاژ دوگانه

برخی از ژنراتورها دارای دو ولتاژ هستند و 240 ولت نیز خروجی دارند. بنابراین شما می توانید آمپرهای موجود در ولتاژ بالاتر را پیدا کنید. مثلا ژنراتور 1500 وات، جریان 6.25 آمپر را در 240 ولت ارائه می دهد. لازم به ذکر است، برخی از ژنراتورها قادر به ارائه همزمان 120 ولت و 240 ولت نیستند، بنابراین مشخصات مولد را به دقت بررسی کنید.

 

به چه چیزی نیرو می دهید؟

هنگام خرید دستگاه های مولد برق باید به این نکته توجه کنید که کل بار دستگاه هایی که به آنها برق می دهید نمی تواند از خروجی دیزل ژنراتور بیشتر باشد. لذا قبل از خرید به برچسب مشخصات الکتریکی یا راهنمای دستگاه‌هایی که می‌خواهید با ژنراتور قابل حمل به آنها برق دهید، نگاهی بیندازید. سپس وات ها را جمع کنید تا بفهمید به چه مولد قابل حملی نیاز دارید. 

مولدها معمولاً با مشخصات بار ثابت/ پیوسته نیز فهرست می شوند. این مقدار توان مصرفی دیزل ژنراتور است که مولد می تواند به طور ایمن برای مدت زمان طولانی تولید کند. 

برخی از دستگاه ها نیز به مقدار زیادی وات برای استارت در مقایسه با وات در حین کار نیاز دارند. به عنوان مثال، یک ماشین لباسشویی ممکن است در حین کار به 750 وات نیاز داشته باشد، اما در هنگام راه اندازی به 2300 وات نیاز داشته باشد. بنابراین بهتر است دستگاه هایی را که دائماً در حال کار هستند و همچنین حداکثر توان مورد نیاز آنها را جداگانه محاسبه کنید.

 

روش محاسبه مصرف سوخت دیزل ژنراتور

 

به طور کلی، شما می توانید مصرف سوخت دیزل مولدها یا موتور برق ها را به 2 روش مختلف محاسبه کنید. 

  1. محاسبه مصرف سوخت ژنراتور بر اساس ساعات کار

در این روش، ما می توانیم میزان مصرف سوخت ژنراتور را برحسب ساعت با پر کردن مخزن با مقدار مشخصی گازوئیل و کار کردن ژنراتور برای یک دوره معین محاسبه کنیم. سپس مقدار باقیمانده در باک را محاسبه کرده و مقدار سوخت مصرفی را بر تعداد ساعت تقسیم کنید. نتیجه مصرف سوخت بر ساعت است.

  1. محاسبه مصرف سوخت ژنراتور به ازای هر کیلو وات توان خروجی

از طریق این روش، ما می توانیم مصرف سوخت مورد نیاز مولد را برای تولید یک توان خاص بر حسب کیلو وات محاسبه کنیم. این روش دقیق نیست، اما در بیشتر موارد موثر است. در این روش ما ظرفیت مصرفی را به طور کلی محاسبه می کنیم.

 

این مقاله را هم بخوانید: معرفی انواع برندهای دیزل ژنراتور

 

سپس این ظرفیت را بر تعداد ساعت های عملیاتی تقسیم می کنیم. نتیجه این تقسیم دوباره بر (3) تقسیم می شود.

مثال: یک ژنراتور 300 کیلو وات در 3 ساعت 1200 کیلو وات در ساعت مصرف می کند.

مصرف در ساعت: 1200/3 = 400 کیلووات.

تعداد لیتر مصرف شده = 400 / 3 = 133.33 لیتر.

 

آیا مصرف سوخت موتور برق تحت تأثیر منطقه جغرافیایی و تفاوت دما است؟

البته، منطقه جغرافیایی بر محاسبه مصرف دیزل ژنراتور تأثیر می گذارد، جایی که دما نقش مهمی در افزایش مصرف انرژی و رفع انواع خطاهای الکتریکی که ژنراتور را تحت تاثیر قرار می دهد ایفا می کند و منجر به افزایش مصرف نیز می شود.

دماهای پایین تر منجر به مصرف سوخت بیشتر برای غلبه بر دمای پایین می شود. زیرا برای رساندن دمای ژنراتور به دمای معمولی که از 70 تا 85 درجه سانتیگراد است نیاز به مصرف سوخت بیشتری است. این بستگی به نوع ژنراتور و ظرفیت آن دارد.

روش های محاسبه مصرف سوخت دیزل ژنراتور با توجه به منطقه و شرایط مختلف عملیاتی متفاوت است. اما شما باید این مساله را برای محاسبه سوخت مصرفی در نظر بگیرید. 

 

چگونه توان مصرفی دیزل ژنراتور را محاسبه می کنید؟

اگر ولتاژ را در محدوده مناسب نگه دارید، با در نظر گرفتن راندمان الکتریکی ژنراتور، می توانید بفهمید هر مولد چه توان مصرفی را تولید خواهد کرد. همچنین، می توانید این اطلاعات را در کتابچه راهنمای سازنده مولد بیابید.

معمولا در برندهای معتبر کلیه استانداردها و محاسبات به طور دقیق روی برچسب درج شده روی دستگاه ذکر می شود.

 

جمع بندی

مهمترین انگیزه در محاسبه توان مصرفی دیزل ژنراتور خریداری یک موتور برق با اندازه مناسب کار شما است. زیرا اگر یک مولد برق با توان مصرفی پایین را خریداری کنید، نه تنها نیاز شما بر آورده نمی شود و دستگاه بی مصرف می شود بلکه قادر به افزودن توان آن نخواهید بود و عملا باید دستگاه دیگری را برای خرید سفارش دهید. 

در عوض اگر دستگاهی با سایز بزرگتر را برای اطمینان خاطر از توان مصرفی دیزل ژنراتور خریداری کنید باز هم ضرر می کنید. زیرا نه تنها برای خرید اولیه دستگاه باید هزینه اضافی را متقبل شوید بلکه بعدا باید متحمل یک سری هزینه های اضافی همچون هزینه بالای سوخت دستگاه شوید.

بنابراین، هنگام خرید دیزل ژنراتور بهتر است به یک فروشنده معتبر مراجعه کرده و از کارشناسان با تجربه کمک بگیرید.