دیزل ژنراتور چگونه برق تولید میکند؟

دیزل ژنراتور چگونه برق تولید میکند؟

تمام قطعات موتور ژنراتور دیزلی در یک ماشین الکتریکی ترکیب شده که با گرفتن انرژی مکانیکی برای تبدیل آن به انرژی الکتریکی کار می کند. بر خلاف آنچه بسیاری تصورمی کنند، در این دستگاه واقعا برقی تولید نمی شود.

عملکرد یک موتور ژنراتور دیزلی بر اساس تئوری القای الکترومغناطیسی مایکل فارادی است. در ادامه زمانی که در مورد قطعات مختلف موتور ژنراتور دیزلی صحبت می کنیم، این عملکرد را توضیح خواهیم داد. برای خرید دیزل ژنراتور و فروش آن می توانید به سایت کاراسهند مراجعه کنید.

 

اجزای دیزل ژنراتور

موتور دیزلی، دستگاهی است که انرژی مکانیکی به دست آمده از یک منبع خارجی را به انرژی الکتریکی قابل استفاده ، تبدیل می نماید. خرید موتور دیزلی جهت تامین جریان الکتریکی است ، که در هنگام قطع برق و جلوگیری از انقطاع از فعالیت های روزانه و یا اخلال در فعالیت های کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد که انواع مختلفی دارد. دیزل ژنراتور ولوو، دیزل ژنراتور کامینز و دیزل ژنراتور پرکینز مواردی از پرفروش ترین انواع این دستگاه می باشند.

اجزای اصلی ژنراتور به صورت زیر تقسیم بندی می شود.

  • موتور

این قسمت حیاتی ترین بخش موتور دیزلی می باشد. و تمام توان مکانیکی که ژنراتور برای حرکت می خواهد تامین می کند. موتور دستگاه باید بسیار دقیق انتخاب شود. زیرا توان مکانیکی که یک موتور تامین می کند، می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور را مشخص کند و به این وسیله قدرت الکتریکی برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید. در انتخاب و هنگام خرید موتور دیزلی موارد دیگری همانند میزان صدای تولیدی آن و میزان حجم محفظه سوخت نیز مهم هستند که باید به آن ها توجه نمود.

موتورهای دیزلی مانند پرکینز، برای راه اندازی و تولید توان، نیاز به توان الکتریکی دارند. از این رو در اکثر موارد از منبع تغذیه که ولتاژ مستقیمی (DC) در حدود 12 تا 24 ولت را تولید می کند، برای راه اندازی موتور استفاده می شود. این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا تعداد باتری باشد که این میزان ولتاژ را تامین می کند.

  • ژنراتور

ژنراتور برق قلب تپنده تولید توان الکتریکی دستگاه می باشد. که انرژی اولیه خود را از موتور گرفته و تولید برق می کند. نوع آن بر حسب نیاز ما تعیین می شود. برای مثال برای تولید توان بالا نیاز به ژنراتور القایی داریم. ساختمان آن اعم ازنوع سیم پیچی روتور و استاتور و جریان تحریک آن، تعیین کننده نحوه عملکرد موتور دیزل است. درهنگام خرید دیزل ژنراتور به این بخش توجه زیاد کنید.

  • سیستم سوخت

تانک سوخت معمولا ظرفیت کافی برای حفظ کارکرد 6 تا 8 ساعت را بطور متوسط دارد. در مورد واحدهای کوچک موتور ژنراتور، تانک سوخت قسمتی از پایه ژنراتور شده است. برای کاربردهای تجاری، ممکن است لازم باشد تا بطور مستقیم باشد و روی تانک سوخت خارجی نصب شده باشد.

  • تنظیم کننده ولتاژ

رگولاتور ولتاژ وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور را دارد که این کار با عملکرد اجزایی مانند رگولاتور، سیم پیچی تحریک کننده و روتور یکسو کننده انجام می پذیرد.

  • سیستم خنک سازی و اگزوز

در دیزل ژنراتورها خنک کردن اجزای ولتاژ بسیار مهم است چرا که داغ شدن زیاد و طولانی مدت آن باعث خراب شدن قطعات می شود که به عملکرد دستگاه ضربه می زند. در برخی از آنها از مایع و در برخی دیگر از گاز هیدروژن برای خنک سازی استفاده می شود.

 

این مقاله را هم مطالعه کنید: توضیح و تشریح تمام اجزای دیزل ژنراتور

 

نحوه کارکرد دیزل ژنراتور 

اگر قصد خرید یا فروش دیزل ژنراتور را دارید بهتر است با نکات و مراحل زیر آشنا شوید.

1 – مرحله مکش

در اولین مرحله سوپاپ تخلیه بسته است و پیستون در درون سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و سوپاپ هوا باز می شود. سپس هوا با فشار به داخل سیلندر کشیده می شود و در پایان سوپاپ هوا بسته می شود و هوا در داخل سیلندر حبس می شود.

2 – مرحله تراکم

بعد از پایان مرحله مکش، سوپاپ تخلیه و هوا بسته می شود و پیستون در داخل سیلندر به سمت بالا حرکت می کند و باعث متراکم و فشرده شدن هوای داخل سیلندر می شود. در این مرحله هوای متراکم شده بسیار داغ است و دمای آن بین 550 تا 600 درجه است.

3 – مرحله احتراق

در این مرحله پیستون به سمت بالا حرکت می کند و گازوئیل به درون سیلندر پاشیده می شود و با توجه به این که هوای داخل سیلندر بسیار داغ و متراکم است باعث اشتعال سوخت می شود و عمل احتراق و سوختن شروع می شود.

با افزایش گازهای منبسط شده به پیستون فشار وارد می شود و شروع به حرکت می کند و این حرکت توسط میل لنگ به ژنراتور منتقل می شود و باعث چرخش آهن ربای درون سیم پیچ ژنراتور می شود. سپس توسط قانون القای الکتریسیته، برق یا انرژی الکتریکی تولید می شود.

4 – مرحله تخلیه

در پایان مرحله سوم سوپاپ تخلیه باز می شود و گاز های سوخته شده از سیلندر خارج می شود و توسط اگزوز به خارج از دیزل ژنراتور منتقل می شود.

با خالی شدن گاز های درون سیلندر دوباره پیستون به پایین حرکت می کند و سوپاپ تخلیه بسته و سوپاپ هوا باز می شود و دور جدیدی شروع می شود.

دیزل ژنراتور چگونه برق تولید می کند؟

موتور دیزلی، دستگاهی مستقل است که سوخت دیزلی را تبدیل به الکتریسیته می‌کند، از دو جز اصلی یکی موتور الکتریکی ودیگری ژنراتور ساخته شده است که با یکدیگر کار می‌کنند. موتور الکتریکی سوخت دیزلی (گازوئیلی) را برای تولید حرکت ژنراتور می‌سوزاند و ژنراتور الکتریکی حرکت تولید شده را تبدیل به برق الکتریسیته می‌کند.

این دو با یک میل لنگ به هم متصل شده اند که باعث آسان شدن انتقال حرکت از موتور به ژنراتور می‌شود. دقیقا زمانی که میل لنگ توسط موتور می‌چرخد به دلیل اتصال به ژنراتور، محور اصلی ژنراتور نیز می‌چرخد و این حرکت با سرعت بسیار بالایی باعث حرکت چرخش آهنربای درونی سیم پیچ ژنراتور شده و الکتریسیته تولید می‌شود.

تمامی توضیحات ارائه شده در خصوص دیزل ژنراتورهای مدرن بر مبنای القای الکترومغناطیس توسط مایکل فارادی در سال ۱۸۳۱ می‌باشد. کشف فارادی این بود که جریان بالای بار الکتریکی می‌تواند توسط حرکت رسانای الکتریکی مانند سیمی که شامل بار الکتریکی در میدان مغناطیسی است القا شود. این حرکت تفاوت ولتاژی را بین دو انتهای سیم یا رسانای الکتریکی ایجاد می‌کند که در عوض باعث می‌شود بار الکتریکی جریان بیابد و جریان الکتریکی تولید شود.

 

کلام آخر

ژنراتورهای دیزلی برای هرشرایط و موقعیتی که برق پشتیبان لازم داشته باشند مناسب هستند اما پیشنهاد می‌کنیم برای مشاوره بیشتر در خصوص خرید دیزل ژنراتور یا  فروش آن، با توجه به حساسیت انتخاب اصولی و صحیح دیزل ژنراتور، با متخصصین کاراسهند در تماس داشته باشید و از آنها مشاوره بگیرید.

شرکت خدمات مهندسی کاراسهند با بهره مندی از تیم متخصص و دانش روز می‌تواند مشاوره‌های لازم در جهت خرید و فروش دیزل ژنراتور، مطابق با مصرف در ساختمان و یا پروژه خود را به شما ارائه دهد.