اجزای دیزل ژنراتور کدامند

اجزای دیزل ژنراتور کدامند

دستگاه های مولد برق از انواع و اقسام قطعات درست شده ‌اند که هرکدام از این اجزای دیزل ژنراتور، عملکرد و وظیفه های مخصوص به خود دارند. همه ما درک می کنیم که یک دیزل مولد برق به عنوان منبع پشتیبان زمانی که تامین برق شهری امکان پذیر نیست، استفاده می شود.

به همین دلیل است که تقریباً برای مراکز، شرکت ها و مناطقی که در محل آنها، کمبود منبع برق وجود دارد، به یک ضرورت تبدیل شده اند.

اما آیا تا به حال سعی کرده‌اید بفهمید که اجزای مختلفی که مولد برق را تغذیه می‌کنند و عملکرد آن را تسهیل می‌کنند، چه کاربردی دارند؟

اجازه دهید برای آشنایی با دیزل ژنراتور، تعدادی از مهمترین اجزای دیزل ژنراتور و عملکرد آنها را بررسی کنیم:

  1. ژنراتور 

ژنراتور یکی از اجزای دیزل ژنراتور است که وظیفه‌ی این را دارد که انرژی حرکتی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند. 

  1. موتور 

 

این قطعه مسئولیت تامین انرژی مکانیکی جهت چرخیدن ژنراتور را دارد. هدف از طراحی موتور، تولید نیرو با سوزاندن گازوئیل یا سوخت های جایگزین مختلف است.

  1. رگلاتور

این قطعه وظیفه دارد که تنظیمات مربوط به خروجی ژنراتور را انجام دهد. ژنراتور می تواند ولتاژ الکتریکی تولید کند، اما مقدار ولتاژ باید تنظیم شود که برای استفاده معقول مناسب باشد. در حقیقت، تنظیم کننده ولتاژ یا رگولاتور، سطح ولتاژ را تنظیم می کند.

  1. اگزوز

این قطعه وظیفه دارد که با خروج گازهای تولید شده از احتراق سوخت، تمامی اجزا دیزل را خنک نگه دارد. دمای یک مولد برق باید طوری تنظیم شود تا در هنگام استفاده، گرمایش زیادی تولید نکند.

البته واحد موتورهای احتراق داخلی گاهی اوقات به یک خنک کننده نیز مجهز می شوند که با عبور سیال، موتور را از درون دستگاه خنک می کند.

 

این مقاله را هم مطالعه کنید: راهنمای انتخاب دیزل ژنراتور مناسب پروژه

 

  1. کنترلر

این قطعه وظیفه دارد که کنترل الکتریکی قطعات را برعهده داشته باشد.

  1. مخزن نگهدارنده

مخزن نگهدارنده وظیفه دارد که دستگاه را برای 6 الی 8 ساعت روشن و فعال نگه دارد.

به عنوان یک محصول مکانیکی با چندین عنصر متحرک، یک موتور احتراق داخلی در طول کار خود سر و صدای زیادی ایجاد می کند. به منظور تنظیم انتشار صدا، مجموعه موتور و ژنراتور در یک پوشش عایق صدا با مواد جاذب صدا قرار می گیرد.

حداکثر انتشار نویز از یک ژنراتور نباید از فاصله یک متری از هفتاد و پنج دسی ‌بل تجاوز کند.

  1. سیستم روغن کاری

دیزل مولد از قطعات متحرک مختلفی تشکیل شده است. این عناصر باید برای عملکرد هوشمندانه روغن کاری شوند. سیستم روانکاری تضمین می کند که سطح قطعات به خوبی روغن کاری شده و به درستی عمل می کند.

مکانیزم اجزای دیزل ژنراتور چگونه است؟ 

دیزل ژنراتورها دستگاه‌هایی هستند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می ‌کنند اما به این معنا نیست که این دستگاه انرژی الکتریکی را خودش تولید می کند.

مولدها، انرژی را که از منبع بیرونی بدست آمده به انرژی دیگری که الکتریکی است تبدیل می‌کنند.

ژنراتور با استفاده از انرژی مکانیکی تولید شده و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ ها در مدار الکتریکی، برق یا همان انرژی الکتریکی را به خارج می‌فرستد. این جریان الکتریکی توسط مولد برق تولید می شود. 

مکانیزم ژنراتور را می توانید با کار پمپ آب درک کنید. پمپ ها، موجب افزایش جریان آب می شوند ولی آبی تولید نمی‌کنند، فقط آن را به جریان در می آورد. 

آشنایی با دیزل ژنراتور 

دیزل ژنراتور برای تولید انرژی الکتریکی به اجزای مختلفی از جمله موتور دیزلی همراه با ژنراتور الکتریکی نیاز دارد. مولد برق می تواند به عنوان منبع تغذیه اضطراری در مواقع قطع برق یا در مکان هایی که هیچ ارتباطی با شبکه برق وجود ندارد، استفاده شود. 

 

کاربرد ژنراتورهای دیزلی

برای آشنایی با دیزل ژنراتور لازم است بدانید که این دستگاه ها در مکان‌هایی که احتیاج ضروری به انرژی الکتریکی است مورد استفاده قرار می گیرند و عملکرد پیچیده ای دارند.

مولدهای برق بر طبق سایز آنها در مکان‌های مختلفی نصب شده و برای جلوگیری از کم شدن بار یا جبران کمبود توان الکتریکی به کار برده می‌شوند تا  فقدان انرژی الکتریکی را جبران کنند.

دینام چیست؟

ژنراتور الکتریکی که دینام نیز نامیده می شود، ماشینی است که انرژی مکانیکی را به برق تبدیل می کند تا از طریق خطوط برق به مصرف کنندگان خانگی، تجاری و صنعتی توزیع شود. ژنراتورها همچنین نیروی الکتریکی مورد نیاز برای خودروها، هواپیماها، کشتی ها و قطارها را تولید می کنند.

بخش ثابت دینام را استاتور و بخش دوار آن را روتور می‌نامند. این قطعه به وسیله سیستم تسمه و پولی کار می ‌کند که نیروی دوار را از میل لنگ موتور می‌گیرد و با چرخش ولتاژ و جریان الکتریکی مناسب شارژ باطریها را تولید می ‌کند. 

قطعات دینام ژنراتور 

قطعات دینام ژنراتور دارای دو مدل ساختار است که یکی از آنها دینام های جریان مستقیم است که ساختار آن به یک آهنربای ثابت در بخش ثابت یا استاتور مجهز است و یک رتور سیم پیچی شده دارد که با چرخش  رتور در میدان مغناطیسی کار می‌ کند. 

دومین دینام، مدل آلترناتوری است که این مدل دینام،  دینام رگلاتوری  است که به نام آفتامات نیز شناخته می شود که ولتاژ خود را از باطری  می‌گیرد و در نتیجه به وسیله زغال و رینگ های دور برق را به روتور می رساند.

بدین ترتیب یک میدان مغناطیسی در رتور ایجاد می شود که این میدان موجب می شود که ولتاژ در استاتور القا شود و در نتیجه ولتاژی که  القا شده، یک ولتاژ مستقیم در خروجی ایجاد می شود که می‌توانید آن را برای  شارژ باطری مورد استفاده قرار دهید.

برخی دیگر از اجزای دیزل ژنراتور

 برخی دیگر از اجزای دیزل ژنراتور که فقط آنها را نام می‌بریم عبارت از 

(۱) موتور

(۲) دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور)

(۳) سیستم سوخت

(۴) تنظیم کننده ولتاژ

(۵) سیستم سردسازی و اگزوز

(۶) سیتم روغنکاری

(۷) شارژر باطری

(۸) پنل کنترل

(۹) چارچوب اصلی

انواع نیروی ژنراتورها

ژنراتورها دارای رتبه بندی های مختلفی برای تولید نیرو هستند. این رتبه بندی ها به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

• استندبای اضطراری

• تولید برق در زمان محدود

• داءم کار

با وجود اینکه اجزای دیزل ژنراتور هر رتبه بندی تقریبا مشابه است اما ساعات کار و محدوده بار متفاوتی دارد.

هنگامی که به عنوان حالت آماده به کار یا استندبای استفاده می شود، سازمان ها یک مولد برق را به یک سوئیچ انتقال مجهز می کنند تا در صورت قطع برق اصلی، کلید انتقال برق را به ژنراتور منتقل کنند.

 

شاید برای شما هم جالب باشد:‌ قیمت دیزل ژنراتور دوگانه سوز

 

اگر از مولد برق برای پشتیبانی استفاده می کنید، داشتن یک سوئیچ انتقال به عنوان یکی از اجزای دیزل ژنراتور در محل بسیار مهم است. بدون این سیستم، تولید کننده پشتیبان شما ممکن است از کار بیفتد. در بدترین سناریو، قطع برق می ‌تواند منجر به آتش‌سوزی بدون وجود کلید انتقال شود.

جمع بندی 

برای انتخاب مولد برق مناسب باید آنها را متناسب با مکانی که در نظر دارید انتخاب نماید و بسته به هر مکان دیزل ژنراتور را با سایز مناسب و اجزای کافی تهیه کنید.

شما مي توانيد انواع دیزل ژنراتور مورد نیاز خود را از سایت‌ ما با قیمت بسیار مقون به صرفه تر سفارش دهید و از کارشناسان این دستگاه ها در شرکت کاراسهند مشاوره بگیرید تا انتخاب درست و عاقلانه‌ای داشته باشید.