چگونه عیب یابی دیزل ژنراتور را انجام دهیم

چگونه عیب یابی دیزل ژنراتور را انجام دهیم

عیب یابی دیزل ژنراتور - از مهمترین مشخصات دیزل ژنراتور می توان به موتور، ژنراتور و جعبه کنترل (صفحه نمایش) اشاره کرد که نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای دارند. موتور بخشی از ژنراتور است که نیرو تولید می‌کند و بیشتر مستعد خرابی است و عیب یابی دیزل ژنراتور باید به صورت دوره ای برای بررسی وضعیت آن انجام گیرد.

عیب یابی دیزل ژنراتور - از مهمترین مشخصات دیزل ژنراتور می توان به موتور، ژنراتور و جعبه کنترل (صفحه نمایش) اشاره کرد که نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای دارند. موتور بخشی از ژنراتور است که نیرو تولید می‌کند و بیشتر مستعد خرابی است و عیب یابی دیزل ژنراتور باید به صورت دوره ای برای بررسی وضعیت آن انجام گیرد. دلایل داخلی و خارجی برای خرابی این دستگاه وجود دارد. 

در این مطلب، به صورت اختصاصی درباره موتور ژنراتور و علل خرابی آن صحبت خواهیم کرد. 

 

عیب‌های معمول دیزل ژنراتور

 

1. خواص مواد و روغن

در فرآیند طراحی و ساخت با توجه به مشخصات دیزل ژنراتور، مواد باید با توجه به خواص کاری و ویژگی‌های قطعات ژنراتور به درستی انتخاب شوند. 

دلایل اصلی سایش، خوردگی، تغییر شکل، پارگی و کهنگی قطعات، انتخاب نامناسب مواد، ناهماهنگی مواد و جایگزینی نامناسب است. 

خواص مواد و روغن‌های مختلف مورد استفاده در این دستگاه را می‌توان در سه جنبه شامل خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خلاصه کرد. 

بسیاری از مواقع مشکلاتی که در عیب یابی دیزل ژنراتور خود را نشان می دهد نتیجه تأثیر عوامل خارجی و تغییر این خصوصیات است. به عنوان مثال اگر ماده فلزی تغییر شکل داده شود، تحت تأثیر دمای بالا اکسید می‌شود. 

مواد غیرفلزی کهنه می‌شود و ماده اسیدی بوجود آمده موجب خوردگی فلزات یا خراب شدن روغن شود. 

عیب یابی دیزل ژنراتور

 

2. عیب یابی ساختاری قطعات

هر بخشی از این دستگاه دارای ویژگی‌های خاص خود است که در مجموع ویژگی هایی را به این دستگاه می دهد که به آن مشخصات دیزل ژنراتور می‌گویند. 

در عمل، عوامل خارجی اغلب باتوجه این ویژگی‌ها در خرابی این سیستم نقش دارند و باعث فرسوده شدن یا از بین رفتن قطعات مربوطه می‌شوند. 

به عنوان مثال، به دلیل ویژگی‌های ساختاری موتور، تحت تأثیر دمای بالا، آب خنک کننده بر روی دیواره بیرونی سیلندر رسوب تشکیل می‌دهد که بر تاثیر خنک‌کنندگی آن تأثیر می‌گذارد. 

 

این مقاله را هم مطالعه کنید: قیمت دیزل ژنراتور

 

3. عیب یابی عملکردی قطعات 

عیب‌یابی قطعات دیزل ژنراتور، تشخیص سایش ناشی از اصطکاک بین قطعاتی است که در تماس مستقیم با یکدیگر و در حرکت نسبی هستند. 

به عنوان مثال، رینگ پیستون یک موتور دیزلی در تماس مستقیم با سیلندر است. در حین کار، رینگ پیستون با سرعت بالایی در سیلندر و در یک خط مستقیم حرکت می‌کند و در نتیجه باعث ساییدگی و شکستگی سیلندر می‌شود. 

برخی از قطعات نیز در اثر دمای بالا در حین کار به شدت تغییر شکل داده و در اثر تنش حرارتی دچار دفرمگی و ترک می‌شود. 

 

عیب یابی دیزل ژنراتور چگونه انجام میشود ؟

در فرآیند تشخیص مشکلات مولد برق، اغلب لازم است که کار یک قطعه یا سیستم را به طور متناوب متوقف یا پارتیشن‌بندی کنیم تا عیب مشاهده شده یا خطا آشکارتر شود. بر این اساس می توانیم محل خطا را براساس مشخصات دیزل ژنراتور بررسی کنیم. 

به عنوان مثال، در تجزیه و تحلیل خرابی موتور ژنراتور، روش متداول، توقف یکی از سیلندرها است، به این معنی که یک سیلندر از مجموع چند سیلندر متوقف می شود، تا عملکرد سایر قطعات بررسی شود.  

به عنوان مثال، اگر دود سیاه به طور متناوب منتشر می‌شود و با توقف یک سیلندر، این نقص از بین می‌رود، نشان دهنده این است که محل عیب در همان سیلندر است و باید عیب یابی بیشتری روی آن انجام شود. 

روش پارتیشن بندی در عیب یابی دستگاه ها، به منظور محدود کردن دامنه خطای تجهیزات الکتریکی، به صورت جداسازی موقت قطعه از مدار هنگام تجزیه و تحلیل عیب و مشکل بوجود آمده انجام می گیرد. 


 

عیب یابی دیزل ژنراتور بر اساس برند آن

هر برند از دیزل زنراتور دارای ساختار مکانیکی و فیزیکی متفاوتی است. به همین دلیب عیب یابی دیزل زنراتور براساس برند باید حتما توسط متخصص آن انجام گیرد.

جداسازی قطعات، توسط افراد غیر متخصص باید تا حد امکان کاهش یابد. جدا کردن کورکورانه یا آسان مجموعه ژنراتور به دلیل سردرگمی نه تنها زمان یافتن مشکلات را طولانی می‌کند و استفاده از ژنراتور را به تأخیر می‌اندازد، بلکه ممکن است باعث آسیب نامناسب یا ایجاد ایرادات جدید شود. 

ما به شما توصیه می‌کنیم که با توجه به برند دیزل ژنراتور به عنوان مثال دیزل ژنراتور ولوو یا کامینز یا برندهای دیگر خود آن را به یکی از نمایندگی‌های همان برند برده و یا با کارشناسان آن تماس گرفته و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید. 

به طور کلی با عیب‌یابی همه جانبه و تجزیه و تحلیل دقیق، ابتدا علل احتمالی خرابی مشخص شده و سپس علل اصلی خرابی‌ها مشخص می‌شود. 

 

 

چرا دیزل ژنراتور در مدت کوتاهی دچار خرابی می شود؟

1. استفاده نادرست

اپراتور از دستگاه مطابق با قوانین عملیاتی استفاده نکرده است. اگر دستگاه اغلب با سرعت کم کار کند، بار، افزایش می‌یابد، فشار روغن بسیار کم می‌شود و به همین ترتیب سایش و پارگی قطعات را تسریع می‌کند. عملیات با اضافه بار برای طولانی مدت باعث آسیب زودرس قطعات می‌شود. 

 

2. نگهداری ضعیف

یکی دیگر از دلایل نیاز به عیب‌یابی زودهنگام دیزل ژنراتور، تعمیر و نگهداری نامناسب آن بدون توجه به الزامات فنی مقرر برای استفاده صحیح از موتور دیزلی و یا به روش اشتباه است که منجر به خراب شدن ژنراتور می‌شود. 

در تعمیر و نگهداری، باید به تعویض به موقع روغن، تمیز کردن منظم فیلترهای هوا و مخازن آب و غیره توجه شود.

 

3. پایین بودن کیفیت تعمیر قطعات

در فرآیند تعمیر، اگر پردازش به درستی انجام نشود، مانندعدم تطابق نامناسب قطعات، عدم صاف و تمیز بودن سطح و تمیز نشدن در حین مونتاژ الزامات فنی برآورده نمی‌شود، که باعث اختلال در عملکرد دستگاه شده و نیاز به عیب یابی دیزل ژنراتور تسریع می‌شود. 

در فرآیند تعمیر، دقت در قرار دادن هر قطعه در جای مناسب بسیار مهم است. اگر نتوان الزامات را برآورده کرد، منجر به سایش جانبی و سایر عواقب نامطلوب می‌شود و خرابی قطعات را تسریع می‌بخشد. 

 

سخن پایانی

هنگام تجزیه و تحلیل عیب دستگاه ژنراتور، در صورت تردید در مورد عملکرد یک قطعه، می‌توان قطعات یدکی را با قطعات جدید جایگزین کرد و عملکرد دستگاه را سنجید همچنین از روش پارتیشن بندی نیز می توان استفاده کرد. 

به طور کلی، اگر دستگاه شما دچار مشکل شد، به شما توصیه می‌کنیم جهت عیب یابی دیزل ژنراتور و رفع مشکل با نمایندگی‌های مربوط به برند ژنراتور تماس بگیرید. 

همچنین، شما می‌توانید جهت خریداری کردن و مشاور درباره موتور ژنراتور به وبسایت شرکت ما مراجعه فرمایید.