قطعات الكتريكي ديزل ژنراتور

قطعات الكتريكي ديزل ژنراتور

قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور اصلی ترین اجزائی هستند که در حفظ کارایی و بهره وری این ژنراتورها موثرند. در ژنراتورها، باید از قطعاتی با کیفیت بالا و بادوام استفاده شود که برای هر نوع صنعتی یا کاربردی قابل اعتماد باشند و بیشترین راندمان را برای دیزل ژنراتور ایجاد کنند.

قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور اصلی ترین اجزائی هستند که در حفظ کارایی و بهره وری این ژنراتورها موثرند. در ژنراتورها، باید از قطعاتی با کیفیت بالا و بادوام استفاده شود که برای هر نوع صنعتی یا کاربردی قابل اعتماد باشند و بیشترین راندمان را برای دیزل ژنراتور ایجاد کنند.

مجموعه قطعات دیزل ژنراتور به تولید برق این دستگاه کمک کرده و شامل تمام قطعات بدنه، پنل‌های کنترلی، شارژرهای باتری و تنظیم‌کننده‌های ولتاژ و غیره می شود. اگر به تعویض قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور نیاز داشته باشید و یا بخواهید قطعات یدکی برای آن تهیه کنید، بهتر است به دنبال خرید قطعات اورجینال و اصل از سازندگان معتبر باشید تا کیفیت عملکرد این دستگاه ها افت پیدا نکند.

در ادامه مقاله شما را با قطعات مختلف دیزل ژنراتور آشنا خواهیم کرد.
 

قطعات دیزل ژنراتور چیست؟

 

یک دستگاه دیزل ژنراتور، مجموعه ای از قطعات و تجهیزات است که شامل یک موتور و یک ژنراتور الکتریکی (آلترناتور) است و  از سوخت فسیلی جهت تولید انرژی الکتریکی ، استفاده می کند. ژنراتورهای دیزلی که موتور آن با احتراق تراکمی و برای کار با سوخت دیزل ساخته شده است، توسط بسیاری از کسب و کارها و سازمان ها برای تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز در هنگام قطع برق و خاموشی استفاده می شود. 

 

قطعات دیزل ژنراتور چه کاری انجام می دهند؟

قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور می تواند هنگام قطع برق شهری، به عنوان منبع برق پیوسته برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی دیگر از جمله، رویدادها، برق‌رسانی خارج از شبکه و موارد دیگر برق تولید کند. انواع مختلفی از ژنراتورها با پیکربندی‌های مختلفی وجود دارد، اما همه آنها اساساً عملکرد و اجزای اصلی یکسانی دارند.

 

موتور دیزل

موتور دیزل نیروی کار در ژنراتور است. سوخت دیزل را می سوزاند تا حرکت چرخشی ایجاد کند که برای چرخاندن دینام AC استفاده می شود. هرچه منبع انرژی مکانیکی بزرگتر باشد، قدرت الکتریکی بیشتری می تواند از «انتهای دیگر» خارج شود.

 

این مقاله را هم درباره دیزل ژنراتور مطالعه کنید: قیمت دیزل ژنراتور

 

رادیاتور

در یک ژنراتور با موتور دیزل آب خنک، یک رادیاتور تعبیه شده است.

 

قاب پایه یا مخزن پایه

قاب پایه یا مخزن پایه وزن موتور دیزل و دینام را نگه می دارد. یک مخزن سوخت نیز ممکن است در پایه تعبیه شود، به خصوص در مدل های دیزل ژنراتور کوچکتر. همچنین ممکن است پایه های ضد لرزش را روی قاب پایه مشاهده کنید که به جلوگیری از انتقال لرزش به قاب در هنگام کارکرد موتور کمک می کند.

 

کنترل پنل ژنراتور

پنل کنترل ژنراتور، ژنراتور را راه‌اندازی و متوقف می‌کند، روی عملکرد قطعات الکتریکی مثل موتور و دینام نظارت می‌کند تا آنها را کنترل کند. پنل کنترل، اطمینان حاصل می کند که همه چیز به درستی اجرا می شود و قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور به درستی کار می کنند. همچنین می‌تواند همگام‌سازی را برای فعال کردن اجرای موازی فراهم کند. همچنین ممکن است از یک تابلو ATS جهت چنج اور و کنترل دستگاه استفاده گردد.

 

 

قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور 

دینام یکی از جذاب‌ترین قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور است که انرژی مکانیکی (چرخش شفت) را از طریق القاء به نیروی الکتریکی تبدیل می کند. 

 فارادی در اوایل دهه 1830 فرآیند "القای الکترومغناطیسی" را کشف کرد (یا حداقل توصیف کرد). این اصل بر این باور است که اگر یک سیم (یا هر رسانای الکتریکی) را از طریق یک میدان مغناطیسی حرکت دهید، جریان الکتریکی در سیم "القاء" می شود. اگر سیم ثابت باشد و میدان مغناطیسی حرکت کند، همین امر صادق است. حرکت به سادگی در یک میدان مغناطیسی باعث می شود که الکترون ها از طریق سیم جریان پیدا کنند.  هرچه میدان قوی تر و سیم طولانی تر باشد، مقدار جریان القا شده بیشتر است. 

قطعات الکتریکی ژنراتورهای مدرن با قرار دادن چندین آهنربا بزرگ و قدرتمند در یک خوشه در اطراف یک محور مرکزی و چرخان کار می کنند. به این قطعه، «روتور» یا «آرماتور» می گویند. 

آهنرباها ممکن است آهنرباهای دائمی یا الکترومغناطیس باشند، اما نکته این است که آنها یک میدان مغناطیسی تولید می کنند که موتور باعث چرخش آن می شود. 

جزء مهم دیگر دینام «استاتور» است که در اصل مجموعه‌ای از سیم‌ پیچ‌های محکم بسته‌بندی شده است که همگی در اطراف موتور بسته شده‌اند. هنگامی که یک نیروی خارجی (مانند یک موتور دیزل) شفت مرکزی را می چرخاند، موتور به طور مداوم قطب های شمال و جنوب میدان(های) مغناطیسی خود را در سراسر بسته های سیمی که آنها را احاطه کرده است حرکت می دهد. این باعث می شود مقدار زیادی جریان الکتریکی از طریق سیم ها به عقب و جلو جریان یابد. چیزی که ما آن را "جریان متناوب" یا برق اصلی "AC" می نامیم.

 

دینام AC حرکت چرخشی موتور را به الکتریسیته تبدیل می‌کند که برای تغذیه بار ژنراتور استفاده می‌شود.

 

سیستم سوخت

سیستم سوخت معمولاً منبع سوخت دیزل برای کار موتور است. بزرگ ترین قسمت، مخزنی است که سوخت کافی برای حداقل 6-8 ساعت کارکرد را در خود نگه می دارد. 

این مخزن ممکن است در داخل محفظه ژنراتور برای واحدهای کوچکتر یا قابل حمل باشد، یا ممکن است یک ساختار خارجی جداگانه برای واحدهای بزرگتر و دائماً نصب شده باشد. 

سایر قسمت‌های سیستم سوخت شامل لوله‌کاری برای رساندن سوخت به موتور، پمپ بنزین مشابه آنچه در بیشتر خودروها وجود دارد، فیلتر سوخت و لوله یا دریچه تهویه برای مخزن سوخت است که از فشار بیش از حد یا خلاء داخل آن جلوگیری می‌کند. 

 

همچنین یک اتصال سرریز وجود خواهد داشت که از عملکرد ایمن این بخش اطمینان حاصل می کند.


 

چگونه یک دیزل ژنراتور برق تولید می کند؟

 

دیزل ژنراتور، انرژی مکانیکی (حرکت) را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند و آن را از طریق کابل های برق هدایت می کند. تصور جریان الکتریسیته از سیم‌ها به همان روشی که آب در لوله‌ها جریان دارد، می‌تواند مفید باشد. ژنراتور را می توان نوعی «پمپ الکتریکی» در نظر گرفت که باعث می شود الکتریسیته از میان سیم ها جریان یابد. در واقع الکترون‌هایی را که در سیم‌ها جریان می‌یابند، ایجاد نمی‌کند یا از بین نمی‌برد، همانطور که یک پمپ آب، آب جدیدی تولید نمی‌کند فقط باعث می شود که آب به شکل مفیدی حرکت کند.


 

خريد قطعات الكتريكي ديزل ژنراتور

 

خرید قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور باید با توجه به برند آن مانند کاترپیلار، کامینز، دیترویت، کاتولایت، mtu، اونان و غیره انجام شود تا آسیبی به سایر قطعات دیزل ژنراتور وارد نشود یا عملکرد آن افت پیدا نکند. ژنراتورهای دیزلی بیش از 35 سال است که راه حل های تجاری و صنعتی را برای تامین برق عرضه می کنند و طی این مدت پیشرفت های زیادی در تولید قطعات آن بوجود آمده بنابراین نمی توان از قطعات الکتریکی یک مدل قدیمی روی مدل های جدیدتر استفاده کرد. 

به طور کلی، اگر دیزل ژنراتور شما دچار مشکل شده یا هرکدام از قطعات آن به درستی کار نمی کنند، بهتر است پیش از اقدام به خرید قطعات الکتریکی دیزل ژنراتور حتما با یک متخصص مشورت کنید.