فیلتر دیزل ژنراتور ولوو

فیلتر دیزل ژنراتور ولوو

ژنراتورهای ولوو یک برند بسیار محبوب در ایران هستند و از آنجایی که به طور گسترده در ساختمان ها و صنایع مختلف برای تامین برق مورد استفاده قرار می گیرند، آشنایی با قطعات و اجزا مختلف آن از جمله فیلتر دیزل ژنراتور ولوو می تواند در استفاده بهینه از این دستگاه های پرمصرف موثر باشد.

ژنراتورهای ولوو یک برند بسیار محبوب در ایران هستند و از آنجایی که به طور گسترده در ساختمان ها و صنایع مختلف برای تامین برق مورد استفاده قرار می گیرند، آشنایی با قطعات و اجزا مختلف آن از جمله فیلتر دیزل ژنراتور ولوو می تواند در استفاده بهینه از این دستگاه های پرمصرف موثر باشد.

دیزل ژنراتور ولوو یک برند سوئدی با تکنولوژی بالا و قابل اعتماد است که به طور گسترده برای کاربردهای مختلفی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. شاید شما نام برند ولوو را فقط به نام کامیون های سنگین و وسایل نقلیه تجاری ولوو بشناسید اما دیزل ژنراتورها یکی از محصولات پرفروش و کاربردی این برند مشهور هستند که با توجه به راندمان و کارایی بالای خود جزو مقرون به صرفه ترین دیزل ژنراتورها به شمار می آیند. 

 

 در این مقاله، به اختصار شما را با انواع  فیلتر دیزل ژنراتور ولوو آشنا می کنیم.   

  

ساخت فیلتر ولوو

در ساخت فیلتر دیزل ژنراتور ولوو از طراحی مکانیکی یک تکه استفاده می شود و از مواد حجیم (مانند ضایعات پنبه) یا کاغذ صافی چین‌دار برای به دام انداختن و جدا کردن آلاینده‌های معلق استفاده می‌کنند. با انباشته شدن مواد روی (یا درون) محیط فیلتر، روغن دیزل ژنراتور به تدریج فیلتر می شود. فیلتر دیزل ژنراتور ولوو نیاز به تعویض دوره ای المنت فیلتر (یاکل فیلتر، اگر قسمتی از آن به طور جداگانه قابل تعویض نباشد) دارد.

 

بیشتر انواع فیلتر دیزل ژنراتور ولوو از ساختار کارتریج (یا المنت قابل تعویض) استفاده می کنند که در آن یک محفظه دائمی، وجود دارد و المنت فیلتر یا کارتریج قابل تعویض در آن قرار می گیرد. این محفظه یا مستقیماً روی موتور نصب می شود و یا از طریق لوله های تغذیه و برگشت که آن را به موتور متصل می کند، روغن موتور را تصفیه می کنند.

 

تاریخچه ساخت فیلتر دیزل ژنراتور ولوو

در اواسط دهه 1950، طرح فیلتر روغن چرخشی معرفی شد. در این مدل محفظه و المنت به صورت یک تکه ساخته می شدند و در صورت نیاز به تعویض باید از پایه باز شده و دور انداخته شود تا با یک فیلتر جدید جایگزین شود. 

در دهه 1990، تقریبا تمام سازندگان اروپایی و آسیایی به سمت ساخت فیلتر با المنت قابل تعویض روی آوردند، زیرا با هر تعویض فیلتر، ضایعات کمتری تولید می‌شود. خودروسازان آمریکایی نیز به همین ترتیب شروع به تغییر فیلترهای قابل تعویض با کارتریج کرده‌اند و کیت‌های مقاوم‌سازی برای تبدیل از فیلترهای چرخشی به فیلترهای کارتریجی برای کاربردهای رایج ارائه شد. 

طراحی این نوع فیلتر دیزل ژنراتور ولوو باعث شد تعویض فیلتر راحت تر شود و در عین حال، کمتر کثیف شود درنتیجه به سرعت به نوع رایج فیلتر روغن نصب شده توسط تولیدکنندگان موتور دیزل در جهان تبدیل شد. 

فیلترهای روغن خودروهای موجود در بازار از نظر طراحی، مواد و جزئیات ساخت متفاوت هستند. آنهایی که از مواد کاملاً مصنوعی ساخته شده اند، به استثنای سیلندرهای تخلیه فلزی موجود در داخل، بسیار برتر و ماندگارتر از نوع سنتی مقوا/ سلولز/ کاغذ هستند که هنوز هم رایج هستند. این متغیرها بر کارایی، دوام و هزینه فیلتر تأثیر می‌گذارند.

  فیلتر دیزل ژنراتور ولوو

کاربرد فیلتر روغن

روغن موتور دیزل ژنراتور با ذرات و ناخالصی خارجی که وارد موتورها می شود، همچنین به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش حرارتی قطعات داغ، آلوده و اکسید شده و ماده اسیدی تولید می کند که می تواند در رسوبات کلوئیدی ایجاد کند که محلول نیستند. این آلودگی های ناخالصی و خشک برای موتورها بسیار مضر است، اگر فیلتر نشوند، ذرات سخت روغن باعث تسریع سایش قطعات و مسدود شدن مسیر عبور روغن می شود. مواد اسیدی باعث سایش خورنده بلبرینگ های آلیاژی می شود. رسوب کلوئیدی، پیستون‌ها و رینگ‌های پیستون و سوپاپ‌ها را می بندد، حتی موتور نمی‌تواند کار کند و فاصله تخلیه روغن را کوتاه می‌کند. گفته می شود که اگر کل آلودگی جامد در روغن کمتر از 0.15 درصد باشد، آسیبی که به موتور می رسد محدود است، اگر این آلودگی بیشتر از 0.5 درصد باشد، آسیب به موتور بسیار جدی است. بنابراین، فیلترهای روغن باید در سیستم روغن کاری موتور مونتاژ شوند تا آلودگی ها را فیلتر کرده و از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری کنند.

حداکثر طول عمر یک موتور دیزل علاوه بر اینکه به انتخاب و استفاده صحیح روغن روان کننده بستگی دارد، به انتخاب و استفاده از فیلتر روغن مناسب، فیلتر سوخت و چرخه تعویض مناسب نیز بستگی دارد. به منظور افزایش راندمان و جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور دیزل، امواه موتور دیزل ژنراتور ولوو مجهز به فیلتر روغن کامل، فیلتر روغن بای پس و فیلترهای سوخت هستند.

 

 

خرید فیلتر دیزل ژنراتور ولوو

خرید فیلتر دیزل ژنراتور ولوو باید به طور منظم انجام شود تا فیلتر تعویض شده و مشکلات جدی برای موتور ایجاد نشود. گرفتگی فیلتر بنزین می تواند منجر به مشکلات بسیاری جدی تری جدا از آسیب دیدن موتور شود. 

در شورت عدم خرید به موقه فیلتر دیزل ژنراتور ولوو ممکن است توان کلی دستگاه افت پیدا کردا، یا مجراها دچار گرفتگی شوند و حتی مصرف سوخت نیز افزایش یابد. 

 خرید فیلتر مناسب در افزایش راندمان  و ماندگاری آنها تاثیر بسیار زیادی دارد و بهتر است به صورت دوره ای بازدید شده و به موقع تهویض شوند.

این مقاله را هم مطالعه کنید: قیمت دیزل ژنراتور

فیلترهای سوخت دیزل ژنراتور ولوو معمولاً به اندازه فیلترهای گاز دوام نمی آورند. مهندسی امروزی موتورهای دیزلی را با چنان دقت بالایی تولید می کند که موجب شده سوخت مصرفی آنها نیز دارای استانداردهای بالاتری باشد.

موتورهای دیزلی به عنوان محصول جانبی عملکرد منظم، مقدار زیادی گرما تولید می کنند و داشتن جریان آزاد سوخت دیزل از فیلتر به کارکرد پمپ و انژکتورها در دماهای پایین تر کمک می کند. بنابراین، اگر فیلتر سوخت دیزل کار خود را انجام ندهد، ناخالصی ها می توانند به محفظه ها برسند و باعث گرفتگی شوند. گرفتگی می تواند منجر به افزایش فشار و افزایش علائم گرما شود. 

تعمیرات ناشی از فیلترهای سوخت دیزل تعویض نشده بسیار پر هزینه تر از خرید و تعویض به موقل فیلتر سوخت دیزل ژنراتور است. 

برای جلوگیری از این اتفاقات توصیه می کنیم به دفترچه راهنمای دستگاه خود نگاهی بیندازید و توصیه هایی را در مورد اینکه چه زمانی باید فیلتر را تعویض کنید، جدی بگیرید.