انواع دیزل ژنراتور و مشخصات آن برای کارهای صنعتی

انواع دیزل ژنراتور و مشخصات آن برای کارهای صنعتی

تصمیم گیری درباره اینکه کدام نوع دیزل ژنراتور صنعتی برای کسب و کار شما مناسب‌تر است، می‌تواند سخت باشد. به همین دلیل است که ما یک راهنمای سریع و ساده برای کمک به تصمیم گیری شما هنگام خرید دیزل ژنراتور گردآوری کرده ایم. برای اشنایی با انواع دیزل ژنراتور و کاربردهای آن‌ها و اطلاعات بیشتر در مورد دیزل زنراتور صنعتی، در ادامه اطلاعات بیشتری به شما می دهیم.

انواع موتور  ژنراتور کدامند؟ 

موتور ژنراتور سه نوع هستند: دیزلی ،گاز سوز ، بنزینی ، همه این موتور ژنراتورها  تعمیر و نگهداری تقریبا مشابهی دارند تا بتوان از آنها در طولانی‌ مدت  استفاده کرد. اقدامات احتیاطی نیز باید برای کاهش خطرات ناشی از عملکرد آن‌ها در نظر گرفته شود. 

البته هنگام انتخاب انواع موتور  ژنراتور صنعتی، به طور کلی سه گزینه از لحاظ سوخت مصرفی وجود دارد: ژنراتور گازوئیلی یا بنزینی یا  گازی. اما چگونه یک مورد مناسب را برای خود انتخاب می‌کنید؟

بیایید نگاهی به مشخصات انواع موتور  ژنراتورها  بیندازیم.

1- موتور ژنراتور گازی:

هر موتور ژنراتور گازی از 4 قسمت تشکیل شده است  1- موتور احتراقی با سوخت گاز 2- ژنراتور مولد برق 3- شاسی نگهدارنده سیستم  4- تابلوی فرمان و قدرت که در این بین مهم ترین بخش آن موتور احتراقی با سوخت گاز طبیعی یا همان  CNG   می باشد.

موتورهای گاز سوز به علت دسترسی آسان به سوخت گاز در مناطق مختلف کشور و همچنین آلودگی محیطی کمتر و هزینه های تامین سوخت کمتر دارای محبوبیت بیشتری نسبت به دیزل ژنراتور می باشد . استفاده از گاز در ژنراتورهای گاز سوز متغییر است و عامل های مختلف  از جمله توان ژنراتور ،بار وارد شده به ژنراتور و راندمان بستگی دارد .همانطور که می دانیم سوخت دیزلی یک انتخاب سنتی برای نیروی اماده به کار صنعتی و تجاری است اما به هیچ وجه تنها انتخاب نیست.

موتور ژنراتور های گاز سوز یک وسیله کار آمد برای تولید برق است و تقریبا همانند دیگر ژنراتورها کار می کند و تنها تفاوت میان آنها نوع سوخت مصرفی می باشد.

ازجمله مزایای استفاده از ژنراتورهای گاز سوز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوخت پاک تر و ارزان تر از دیگر سوخت های فسیلی
  • به علت در دسترس بودن گاز طبیعی در نقاط مختلف استفاده از ژنراتورهای گاز سوز کاربردی تر است.

در کنار مزایایی که ذکر شد ژنراتور گاز سوز دارای معایبی نیز می باشد از جمله :

  • یکی از مزایای ژنراتورهای گاز سوز در دسترس بودن از طریق خطوط لوله و در محل بودن برای استفاده می باشد. اما همین مزیت جز معایبش نیز می باشد چون در صورت وقوع فجایع و حوادث ممکن است جریان گاز قطع گردد که در این مورد موتورهای دیزلی منبع مورد اعتمادی هستن
  • هزینه های مربوط به سرویس نگهداری این دستگاه ها زیاد می باشد و نسبت به دیزل ژنراتورها به تعداد دفعات بیشتری سرویس نگهداری و تعویض قطعات نیازمند است.
  • همچنین هزینه بیشتری برای راه اندازی دارند.

2- دیزل ژنراتور (موتور ژنراتور گازوئیلی ) :

دیزل ژنراتور ها نیز مانند ژنراتورهای گازی شامل چهار  قسمت است .1- موتور دیزلی   2- ژنراتور   3- شاسی نگهدارنده سیستم   4-  تابلو فرمان  دارند و  سوخت آن ها   گازوئیل می باشد.اما بیشتر دستگاه با دو قسمت موتور و ژنراتور شناخته شده است.

یکی از مزایای  استفاده کردن از دیزل ژنراتور ها  تضمین وجود داشتن برق در تمامی شرایط می باشد ، در موسسات مهم و بزرگ که قطعی برق فاجعه می باشد از دیزل ژنراتور جهت تامین برق استفاده می نمایند.

از جمله مزایای دیزل ژنراتور ها می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • ارزان بودن دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتور های گاز سوز
  • قابلیت اعتماد بالا و کارایی بالاتر دیزل ژنراتور ها
  • اشتعال پذیری کمتر  دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتورهای گاز سوز

 

3- موتور ژنراتور بنزینی :

 موتورهای بنزینی درون سوز هستن که در آن از چرخه موتور  برای تولید برق استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از جرقه شمع برای اشتعال است.

به‌طور کلی موتورهای درون‌سوز بر مبنای دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته کلی موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه تقسیم می‌شوند. موتورهای دوزمانه از لحاظ ساختاری ساده‌ترند اما موتوهای چهارزمانه کارایی بیشتری دارند. از معایب این دستگاه می توان به خطر اشتعال پذیر بالای دستگاه به خاطر  نوع سوخت (بنزین ) اشاره نمود.

مشخصات دیزل ژنراتور صنعتی

انواع دیزل ژنراتور برای رفع نیازهای کسب و کارهای کوچک و همچنین در صنایع طراحی شده اند. 

دیزل ژنراتور صنعتی یک محصول پرکاربرد است که برق آماده مصرف و مقرون به صرفه را در دسترس میلیون‌ها شرکت، کارخانه ها و کسب و کار کوچک و حتی مصارف خانگی  قرار می‌دهد. کاهش هزینه برق پشتیبان و نصب آسان ژنراتورها این روزها به یک امر عادی تبدیل شده است. 

کسب و کارها وقتی در طول قطع برق تعطیل می‌شوند ضرر می‌کنند. با در نظر گرفتن تأثیر از دست دادن درآمد قابل توجه، سرمایه‌گذاری در خرید یک دیزل ژنراتور آماده به کار قانع کننده است. 

موتورهای دیزلی از گرمای تراکمی به جای جرقه زدن برای سوزاندن سوخت استفاده می‌کنند و راندمان حرارتی بیشتری نسبت به انواع دیگر موتورهای احتراق داخلی دارند. 

این باعث می‌شود که دیزل ژنراتورها ماشین‌های بسیار کارآمدی را به خصوص برای استفاده مداوم و سنگین انجام دهند. 

به عنوان یک قاعده کلی، دیزل ژنراتور صنعتی برای هر کیلووات ساعت تولید ۰.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند که برابر با ۲۵ درصد بازده است. با این حال، کارایی هر دیزل ژنراتور صنعتی به موقعیت و نحوه استفاده و توان آن دستگاه بستگی دارد. 

دیزل ژنراتور ها  معمولاً دارای دوام بسیار بالایی هستند، زیرا نسبت به مدل‌های بنزینی کمتر دچار سایش و خرابی می‌شوند. 

 

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور صنعتی

خرید دیزل ژنراتور از این نظر می‌تواند بسیار کارآمد باشد که سوخت کمتری نسبت به موتور بنزینی مصرف می‌کند که می‌تواند به معنای هزینه کمتر در طول زمان باشد. 

گازوئیل همچنین نسبت به بنزین کمتر فرار است که استفاده از آن را ایمن‌تر می‌کند. و از آنجایی که یک موتور دیزل خنک‌تر از یک دستگاه با بنزین کار می‌کند، تعمیر و نگهداری آن راحتر  است. 

دیزل ژنراتورها در انواع و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. که این دستگاه ها در  مدل‌هایی  از ۶ کیلو ولت آمپر  تا ۲۰۰۰ کیلو ولت آمپر یا حتی بزرگتر طراحی شده اند.

چه اندازه دیزل ژنراتور نیاز دارم؟ 

برای تعیین اندازه مناسب، باید موارد زیر را در نظر بگیرید: 

  • برق مورد نیاز وسایل یا ماشین‌هایی که می‌خواهید از نظر وات کار کنید، هم برای راه‌اندازی و هم برای استفاده مداوم. 
  •  این که آیا قصد دارید چندین قطعه از تجهیزات را همزمان با برق ژنراتور، روشن کنید. اگر چنین است، برای رسیدن به مجموع باید الزامات هر کدام را جمع آوری کنید. 
  •  تبدیل وات مورد نیاز به kVA که این کار با تقسیم kW مورد نیاز بر ضریب توان خروجی ژنراتور (معمولاً ۰.۸) انجام می‌شود. 

 

تعمیر و نگهداری انواع دیزل ژنراتور صنعتی

سرویس و نگهداری از یک دیزل  ژنراتور معمولا شامل بازرسی عمومی است. بازرسی‌ ها شامل بررسی نشتی، ارزیابی سطح روغن و مایع خنک کننده، نگاهی به تسمه‌ها و شیلنگ‌ها و بررسی پایانه‌ها و کابل‌های باتری بررسی فیلتر ها و غیره  است. 

این مقاله را هم مطالعه کنید: خرید دیزل ژنراتور گازی و نکات مهم دیزل ژنراتور گازی

علاوه بر بهترین شیوه‌های فوق، همچنین مهم است که ژنراتور را به صورت هفتگی به مدت ۳۰ دقیقه از مدار خارج کنید. این کار باتری را شارژ می‌کند، رطوبت اضافی را از بین می‌برد، موتور را روغن کاری می‌کند و سوخت و فویل را فیلتر می‌کند. هر قطعه شلی که در هر نقطه از انواع دیزل ژنراتور یافت می‌شود باید به طور ایمن در آن قرار گیرد. 

همچنین باید سوابق بازرسی‌ها و آزمایش‌ها را برای بازرسی‌ها و بررسی‌های بعدی نگه دارید. این سوابق به شما این امکان را می‌دهد که از وضعیت ژنراتور خود مطلع باشید. 

خرید اینترنتی دیزل ژنراتور

هنگامی که ایده‌ای در مورد اندازه مناسب دیزل ژنراتور خود داشتید، با خرید دیزل ژنراتور به مشکلات برق و هزینه‌های زیاد برق کسب و کار یا خانه خود پایان دهید.